Schoolhof

Een Schoolhof is een multifunctionele speel-, leer- , werk- en ontmoetingsplek rondom de school waar gevarieerd wordt gespeeld en minder wordt gepest en geruzied. Een plek waar kinderen zich thuis voelen en elkaar ontmoeten. Het is ook een plek voor leren en werken.
Wat je in de klas kunt, moet buiten ook kunnen. Een Schoolhof is dan ook meer dan een speelplein voor de pauzes en buitenschoolse tijden. Het is een integraal onderdeel van de leer- en lespraktijk.

OZ - P7030539

Kinderen spelen zoals ze ademhalen: ze doen het gewoon en kunnen niet anders.

Spelen is leren. Gezond en gevarieerd spelen is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen: lichamelijk, emotioneel, sociaal en verstandelijk.

Alle kinderen spelen; alleen spelen oudere kinderen anders dan kleuters, jongens anders dan meisjes. Een Schoolhof speelt in op de verschillende speelbehoeftes. In een Schoolhof komen alle kinderen aan bod en kan de leerkracht haar of zijn ideeën en kennis overbrengen op de kinderen.

Van schoolplein naar schoolhof

U heeft waarschijnlijk de eerste stap al gezet: De beslissing “er moet wat gebeuren met ons schoolplein!” Dit kan zijn vanwege nieuwbouw van de school of een verbouwing. Maar ook als alleen het schoolplein een opknapbeurt nodig heeft.

De volgende stap is om de anderen (team, ouders, directie, bestuur) op uw school te overtuigen van het belang van een mooie Schoolhof. Door informatie te verzamelen, knelpunten en wensen te inventariseren, een plan de campagne op te stellen en een schoolplein/schoolhof werkgroep of commissie aan te stellen maakt de adviseur van Verheij Integrale groenzorg samen met u een grote stap in de richting van een mooie en uitdagende Schoolhof. 

 

OZ - Boomfeest_MG_6729
  • Onderwijsfunctie: werken én leren
  • Positieve beleving, betere leerprestaties
  • Socialer, verantwoordelijker gedrag
  • Onafhankelijk en passend binnen uw budget
OZ - P1010052

Wilt u samen met ons de sprong naar een Schoolhof wagen? Bel onze Schoolhofadviseur vandaag nog voor een vrijblijvende afspraak.